logo

Home Technische Info HVAC Zwembaden Gevel en dakreiniging Contact Pers Vacatures

>32 jaar ingenieurservaring in industriële en huishoudelijke projecten. 

Het beste is maar goed genoeg.


Overvulbeveiliging van mazouttanks overvulling

Vanaf 1 augustus 2000 verplicht de overheid elke bezitter van een mazouttank om een overvulbeveiliging te plaatsen. GoLanTec Energietechniek  biedt aan om de correcte overvulbeveiliging te plaatsen uitgewerkt door bevoegde en erkende technici met SV nummer.

Geen aansluiting voorhanden voor een fluitthermische sonde in zuigaansluiting

Bij oude tanks is soms geen aansluiting voorhanden voor de montage van een fluit. Volgende oplossing is mooi en professioneel. Een thermische sonde wordt mee ingebouwd in de zuigaansluiting

Sonore overvulbeveiliging

De sonore beveiliging werkt met het fluit principe. Zolang de mazout het niveau van de invoer van de fluit niet bereikt heeft blijft de fluit fluiten. Als het niveau bereikt is sluit de klep de luchttoevoer af en stopt de fluittoon. Dit is voor de chauffeur het signaal om de mazouttoevoer manueel af te sluiten. De diepte waarop de fluit wordt geplaatst, 95% volgens VLAREM II en is bepalend voor de veiligheid van het systeem.

Prototypegoedkeuring fluiten :
CP: keuring van Corcon
ASR 12:                 CP-HR 02-1003 Mastra Pumps
ASR 20:                 CP-HR 02-1004 Euroindex
                                CP-HR 02-1007 Oventrop
                                CP-HR 02-1010

Elektronische PTC sonde elektronische sonde

De sonde is het enige onderdeel dat op de tank gemonteerd wordt. Bij elke levering moet deze sonde elektrisch verbonden worden met de vrachtwagen of met een draagbaar elektronisch seinkastje. Zo wordt het gevoelige element – de thermische weerstand – voorzien van een 9V gelijkstroom. De thermische weerstand warmt op, waardoor de weerstand verandert. Wanneer het peil van de mazout tijdens het vullen in aanraking komt met de weerstand, koelt deze plots af. Daardoor slaat de bevoorradingspomp op de vrachtwagen af en wordt de levering onmiddellijk stopgezet. De diepte waarop de thermische weerstand wordt geplaatst, is bepalend voor de veiligheid van het systeem.

Inzake overvulbeveiligingen geven wij de voorkeur aan het plaatsen van elektronische sondes. In geval van tankstations moet er gewerkt worden met elektronische sondes. Op die manier wordt de levering volautomatisch gestopt.

Art -Nr

Benaming

Uitvoering

Kabellengte

Lengte dompelsonde

45105

GWG 12 K/1

Grijs

1,5 m

360 mm

45102

GWG 12 K/1

Grijs

1,5 m

480 mm

45100

GWG 12 K/1

Geel

1,5 m

360 mm

45160

GWG 12 K/1

Geel

5,0 m

360 mm

45165

GWG 12 K/1

Grijs

5,0 m

360 mm

45166

GWG 12 K/1

Zonder kop

1,5 m

360 mm

45105B

GWG 12 K/1

Zonder kop

1,5 m

360 mm

45167

GWG 12 K/1

Zonder kop

5,0 m

360 mm

45104

GWG 12 K/1 met bevestigingshoek

Grijs

1,5 m

360 mm

20190

GWG 12 K/1/C met Euroflex 312

Geel

1,5 m

360 mm

Prototypegoedkeuring thermische sondes :
GWG12 K/1 CP05/1201-HCC001: Z-65.17-182 Afriso Euro-index

Werking van een elektronische sonde goedgekeurd volgens VLAREM II
De PTC sonde is het enige onderdeel dat in de tank gemonteerd wordt. Bij elke levering moet deze PTC sonde elektrisch verbonden worden met de vrachtwagen of met een draagbaar elektronisch seinkastje.
sonde 3
Zo wordt het gevoelige element – de thermische PTC weerstand – voorzien van een gelijkstroom. De thermische weerstand warmt op, waardoor de PTC weerstand stijgt. Wanneer het peil van de koude mazout tijdens het vullen in aanraking komt met de PTC weerstand, koelt deze koude mazout de warme PTC weerstand plots af. Daardoor daalt de weerstandswaarde en stijgt de stroom.
Deze stijging van stroomwaarde (daling van weerstandswaarde) wordt gedetecteerd in de camion. Hierdoor slaat de bevoorradingspomp op de vrachtwagen af en wordt de levering onmiddellijk stopgezet. De diepte (98%) waarop de thermische weerstand wordt geplaatst, is vastgelegd in VLAREM II

PTC symbool
sonde 4sonde 5
Pt100 : Verband stroom weerstandswaarde
sonde 6sonde 7

 

Types : 

GWG GWD 080-150   Z65.17.227 (GOK)

GWG 12                    Z65.17-182 (Afriso Euro-index)
sonde 8

Testen van de PTC overvulbeveiliging: Niet Ex
testen 1testen 2testen 4testen 5testen 6testen 7
Met de vulbegrenzer tester kunt u op betrouwbare wijze de werking van de thermische sonde testen. De 9V batterij gevoede, eenvoudig te gebruiken tester past op de standaard Europese mannelijk stekker. Het apparaat is uitgerust met een batterijstatus-LED en een statusindicator-LED (functie / storing).
Het is alleen geschikt voor het testen van op PTC gebaseerde sondes op tanks voor de opslag van stookolie en dieselbrandstoffen.
Zo wordt de thermische PTC weerstand voorzien van een 9V batterij gelijkstroom. De temperatuur afhankelijke weerstand PTC (pt100) warmt op, waardoor de PTC weerstandswaarde stijgt.
Deze stijging van weerstandswaarde, daling van stroomwaarde wordt gevisualiseerd door het uitgaan van het linkse LED lampje na 5 seconden.
Deze tester meet de verandering van weerstandswaarde die het gevolg is van de opgedrongen stroom die een temperatuursstijging in de PTC sensor (pt100) realiseert.

 

Mechanische overvulbeveiliging : Spillstop

Deliveries made into tanks equipped with the SpillStop ensure that the environment is protected if an attempt is made to overfill the tank. This cleverly designed valve shuts off the fill point once oil reaches 95% of the tank volume.

Functions

 

Opvangtrechter op de vulbuisovervulopvang1overvulopvang 5

overvulopvang 2overvulopvang 3overvulopvang 4

Voorkomt mazoutvervuiling in de put

 

Maximelder  

De Maximelder-R is ontworpen om als maximum niveau alarm te worden gebruikt in reservoirs voor stookolie, diesel, water of andere niet explosiegevaarlijke en niet-viskeuze vloeistoffen. Het toestel beschikt over een potentiaalvrij relaiscontact.

De Maximelder-R bestaat uit twee onderdelen: een controle-eenheid (signaleringskastje) en een sonde. Deze staan in verbinding met elkaar door middel van een max. 50 meter lange elektrische kabel met 2 geleiders. Het alarm treedt in werking wanneer de sonde in de vloeistof komt.

Overvulbeveiliging voor explosie gevaarlijke chemicaliën; benzine, aceton, .....

De sondes zijn voorzien van een, in glas gekapselde, PTC-temperatuursafhankelijke weerstand. Deze weerstand wordt opgewarmd bij aansluiting met de elektronische versterker op het voertuig. Deze versterker zal het temperatuurverschil opmeten en, afhankelijk van de omgevingstemperatuur aan de sonde, vrijgave doorgeven om de tank te vullen. Wanneer het vloeistofniveau in de voorraadtank de sonde bereikt, ontstaat een plotse afkoeling van de opgewarmde weerstand. De versterker op het voertuig zal deze plotse weerstandsverandering waarnemen en onmiddellijk de levering doen stoppen. De losinstallatie op het voertuig wordt automatisch uitgeschakeld. De voorraadtank is gevuld, zonder risico van productoverloop.  

Voor solventen en benzine moet de apparatuur explosieveilig zijn. De thermische sonde is explosieveilig goedgekeurd : Ex II 1 G Ex ia IIB T3

temperatuurklassenthermische sonde Ex T3

Testen van de PTC overvulbeveiliging: Ex II (2) G Ex ia IIB
testen ex 1testen ex 2testen ex 3testen ex 4testen ex 5testen ex 6
ME 6 / ME6P ATEX-gekeurd toestel met display voor het testen van GWG-sondes voor overvulbeveiliging. Deze versie is Ex goedgekeurd. Is intrinsiek veilig. Ex II (2) G Ex ia IIB

Zo wordt de thermische PTC weerstand voorzien van een intrinsiek veilige gelijkstroom. De temperatuur afhankelijke weerstand PTC (pt100) warmt op, waardoor de PTC weerstandswaarde stijgt. Deze stijging van weerstandswaarde, daling van stroomwaarde wordt gevisualiseerd.
Deze tester meet de verandering van weerstandswaarde die het gevolg is van de opgedrongen intrinsiek veilige stroom die een temperatuursstijging in de PTC sensor (pt100) realiseert.

 

Overvulbeveiligingssysteem voor tankstations

De sondes zijn voorzien van een, in glas gekapselde, PTC-temperatuursafhankelijke weerstand. Deze weerstand wordt opgewarmd bij aansluiting met de elektronische versterker op het voertuig. Deze versterker zal het temperatuurverschil opmeten en, afhankelijk van de omgevingstemperatuur aan de sonde, vrijgave doorgeven om de tank te vullen. Wanneer het vloeistofniveau in de voorraadtank de sonde bereikt, ontstaat een plotse afkoeling van de opgewarmde weerstand. De versterker op het voertuig zal deze plotse weerstandsverandering waarnemen en onmiddellijk de levering doen stoppen. De losinstallatie op het voertuig wordt automatisch uitgeschakeld. De voorraadtank is gevuld, zonder risico van productoverloop.  

Voor benzinestations moet de apparatuur explosieveilig zijn. Drie toestellen zijn explosieveilig goedgekeurd :

De overvulbeveiligingssondes, type PTC (Fafnir, Euro Index, GOK,...) geplaatst bij een verdeelinstallatie met meerdere houders/compartimenten met een afstandsvulling dienen getest met testapparaat. (zie handleiding testapparaat Tryges)

Bij de indienststelling in de droge en de natte fase. D.w.z., de sondes dienen uit de houder genomen te worden en getest in de lucht en daarna in water, om de eventueel verkeerdelijk aangesloten sondes te kunnen opsporen.

Bij het periodiek onderzoek, test in droge fase.

 

SOVESO wetgeving

Soveso wetgeving

"Nous n’héritons pas la terre de nos ancêtres, nous l’empruntons à nos enfants"              Antoine de St-Exupéry


logo Perfecte technologie, daar komt het op aan


© 2019 GoLanTec energietechniek | Oudenaardseweg 123 | B 9790 Wortegem-Petegem | Tel: 055 310242 Fax: 055 310242 | golantec@gmail.com

Webdesigner

Gebruik

Versie laatst bewerkt op 26/09/2018

Terug naar hoofdpagina