Home | HVAC | Zwembaden | Reiniging | Poort automatisering | Contact | Pers | Vacatures |
---|
>32 jaar ingenieurservaring.
Het beste is maar goed genoeg.
GoLanTec energietechniek is een geregistreerd installatiebedrijf.
Vanaf 1 augustus 2000 verplicht de
overheid elke bezitter van een mazouttank om een overvulbeveiliging te plaatsen.
GoLanTec Energietechniek biedt aan
om de correcte overvulbeveiliging te plaatsen uitgewerkt door bevoegde en erkende
technici met SV nummer.
Bij oude tanks is soms geen aansluiting voorhanden voor de montage van een fluit. Volgende oplossing is mooi en professioneel. Een thermische sonde wordt mee ingebouwd in de zuigaansluiting
Sonore overvulbeveiliging
De sonore beveiliging werkt met het fluit principe. Zolang de mazout het
niveau van de invoer van de fluit niet bereikt heeft blijft de fluit fluiten.
Als het niveau bereikt is sluit de klep de luchttoevoer af en stopt de
fluittoon. Dit is voor de chauffeur het signaal om de mazouttoevoer manueel af
te sluiten. De diepte waarop de fluit wordt geplaatst, 95% volgens VLAREM II en is bepalend voor de
veiligheid van het systeem.
Prototypegoedkeuring fluiten :
CP: keuring van Corcon
ASR 12: CP-HR 02-1003 Mastra Pumps
ASR 20: CP-HR 02-1004 Euroindex
CP-HR 02-1007 Oventrop
CP-HR 02-1010
Elektronische PTC sonde
De sonde is het enige onderdeel dat op de tank gemonteerd
wordt. Bij elke levering moet deze sonde elektrisch verbonden worden met de
vrachtwagen of met een draagbaar elektronisch seinkastje. Zo wordt het gevoelige
element – de thermische weerstand – voorzien van een 9V gelijkstroom. De
thermische weerstand warmt op, waardoor de weerstand verandert. Wanneer het peil
van de mazout tijdens het vullen in aanraking komt met de weerstand, koelt deze
plots af. Daardoor slaat de bevoorradingspomp op de vrachtwagen af en wordt de
levering onmiddellijk stopgezet. De diepte waarop de thermische weerstand wordt
geplaatst, is bepalend voor de veiligheid van het systeem.
Inzake overvulbeveiligingen geven wij de voorkeur aan het plaatsen van elektronische sondes. In geval van tankstations moet er gewerkt worden met elektronische sondes. Op die manier wordt de levering volautomatisch gestopt.
Art -Nr |
Benaming |
Uitvoering |
Kabellengte |
Lengte dompelsonde |
45105 |
GWG 12 K/1 |
Grijs |
1,5 m |
360 mm |
45102 |
GWG 12 K/1 |
Grijs |
1,5 m |
480 mm |
45100 |
GWG 12 K/1 |
Geel |
1,5 m |
360 mm |
45160 |
GWG 12 K/1 |
Geel |
5,0 m |
360 mm |
45165 |
GWG 12 K/1 |
Grijs |
5,0 m |
360 mm |
45166 |
GWG 12 K/1 |
Zonder kop |
1,5 m |
360 mm |
45105B |
GWG 12 K/1 |
Zonder kop |
1,5 m |
360 mm |
45167 |
GWG 12 K/1 |
Zonder kop |
5,0 m |
360 mm |
45104 |
GWG 12 K/1 met bevestigingshoek |
Grijs |
1,5 m |
360 mm |
20190 |
GWG 12 K/1/C met Euroflex 312 |
Geel |
1,5 m |
360 mm |
Prototypegoedkeuring thermische sondes :
GWG12 K/1 CP05/1201-HCC001: Z-65.17-182 Afriso Euro-index
Werking van een elektronische sonde goedgekeurd volgens VLAREM II
De PTC sonde is het enige onderdeel dat in de tank gemonteerd wordt. Bij elke levering moet deze PTC sonde elektrisch verbonden worden met de vrachtwagen of met een draagbaar elektronisch seinkastje.
Zo wordt het gevoelige element – de thermische PTC weerstand – voorzien van een gelijkstroom. De thermische weerstand warmt op, waardoor de PTC weerstand stijgt. Wanneer het peil van de koude mazout tijdens het vullen in aanraking komt met de PTC weerstand, koelt deze koude mazout de warme PTC weerstand plots af. Daardoor daalt de weerstandswaarde en stijgt de stroom.
Deze stijging van stroomwaarde (daling van weerstandswaarde) wordt gedetecteerd in de camion. Hierdoor slaat de bevoorradingspomp op de vrachtwagen af en wordt de levering onmiddellijk stopgezet. De diepte (98%) waarop de thermische weerstand wordt geplaatst, is vastgelegd in VLAREM II
PTC symbool
Pt100 : Verband stroom weerstandswaarde
Types :
GWG GWD 080-150 Z65.17.227 (GOK)
GWG
12
Z65.17-182 (Afriso Euro-index)
Testen van de PTC overvulbeveiliging: Niet Ex
Met de vulbegrenzer tester kunt u op betrouwbare wijze de werking van de thermische sonde testen. De 9V batterij gevoede, eenvoudig te gebruiken tester past op de standaard Europese mannelijk stekker. Het apparaat is uitgerust met een batterijstatus-LED en een statusindicator-LED (functie / storing).
Het is alleen geschikt voor het testen van op PTC gebaseerde sondes op tanks voor de opslag van stookolie en dieselbrandstoffen.
Zo wordt de thermische PTC weerstand voorzien van een 9V batterij gelijkstroom. De temperatuur afhankelijke weerstand PTC (pt100) warmt op, waardoor de PTC weerstandswaarde stijgt.
Deze stijging van weerstandswaarde, daling van stroomwaarde wordt gevisualiseerd door het uitgaan van het linkse LED lampje na 5 seconden.
Deze tester meet de verandering van weerstandswaarde die het gevolg is van de opgedrongen stroom die een temperatuursstijging in de PTC sensor (pt100) realiseert.
Mechanische
overvulbeveiliging :
Spillstop
Deliveries made into tanks equipped with the SpillStop ensure that the
environment is protected if an attempt is made to overfill the tank. This
cleverly designed valve shuts off the fill point once oil reaches 95% of the
tank volume.
Functions
Opvangtrechter op de vulbuis
Voorkomt mazoutvervuiling in de put
Maximelder
De
Maximelder-R is ontworpen om als maximum niveau alarm te worden gebruikt in
reservoirs voor stookolie, diesel, water of andere niet explosiegevaarlijke en
niet-viskeuze vloeistoffen. Het toestel beschikt over een potentiaalvrij
relaiscontact.
De
Maximelder-R bestaat uit twee onderdelen: een controle-eenheid
(signaleringskastje) en een sonde. Deze staan in verbinding met elkaar door
middel van een max. 50 meter lange elektrische kabel met 2 geleiders. Het alarm
treedt in werking wanneer de sonde in de vloeistof komt.
De sondes zijn voorzien van een, in glas gekapselde, PTC-temperatuursafhankelijke weerstand. Deze weerstand wordt opgewarmd bij aansluiting met de elektronische versterker op het voertuig. Deze versterker zal het temperatuurverschil opmeten en, afhankelijk van de omgevingstemperatuur aan de sonde, vrijgave doorgeven om de tank te vullen. Wanneer het vloeistofniveau in de voorraadtank de sonde bereikt, ontstaat een plotse afkoeling van de opgewarmde weerstand. De versterker op het voertuig zal deze plotse weerstandsverandering waarnemen en onmiddellijk de levering doen stoppen. De losinstallatie op het voertuig wordt automatisch uitgeschakeld. De voorraadtank is gevuld, zonder risico van productoverloop.
Voor solventen en benzine moet de apparatuur explosieveilig zijn. De thermische sonde is explosieveilig goedgekeurd : Ex II 1 G Ex ia IIB T3
Testen van de PTC overvulbeveiliging: Ex II (2) G Ex ia IIB
ME 6 / ME6P ATEX-gekeurd toestel met display voor het testen van GWG-sondes voor overvulbeveiliging. Deze versie is Ex goedgekeurd. Is intrinsiek veilig.
Ex II (2) G Ex ia IIB
Zo wordt de thermische PTC weerstand voorzien van een intrinsiek veilige gelijkstroom. De temperatuur afhankelijke weerstand PTC (pt100) warmt op, waardoor de PTC weerstandswaarde stijgt. Deze stijging van weerstandswaarde, daling van stroomwaarde wordt gevisualiseerd.
Deze tester meet de verandering van weerstandswaarde die het gevolg is van de opgedrongen intrinsiek veilige stroom die een temperatuursstijging in de PTC sensor (pt100) realiseert.
De sondes zijn voorzien van een, in glas gekapselde, PTC-temperatuursafhankelijke weerstand. Deze weerstand wordt opgewarmd bij aansluiting met de elektronische versterker op het voertuig. Deze versterker zal het temperatuurverschil opmeten en, afhankelijk van de omgevingstemperatuur aan de sonde, vrijgave doorgeven om de tank te vullen. Wanneer het vloeistofniveau in de voorraadtank de sonde bereikt, ontstaat een plotse afkoeling van de opgewarmde weerstand. De versterker op het voertuig zal deze plotse weerstandsverandering waarnemen en onmiddellijk de levering doen stoppen. De losinstallatie op het voertuig wordt automatisch uitgeschakeld. De voorraadtank is gevuld, zonder risico van productoverloop.
Voor benzinestations moet de apparatuur explosieveilig zijn. Drie toestellen zijn explosieveilig goedgekeurd :
De overvulbeveiligingssondes, type PTC (Fafnir, Euro Index, GOK,...) geplaatst bij een verdeelinstallatie met meerdere houders/compartimenten met een afstandsvulling dienen getest met testapparaat. (zie handleiding testapparaat Tryges)
Bij de indienststelling in de droge en de natte fase. D.w.z., de sondes dienen uit de houder genomen te worden en getest in de lucht en daarna in water, om de eventueel verkeerdelijk aangesloten sondes te kunnen opsporen.
Bij het periodiek onderzoek, test in droge fase.
SOVESO wetgeving
"Nous n’héritons pas la terre de nos ancêtres, nous l’empruntons à nos enfants" Antoine de St-Exupéry
Perfecte technologie, daar komt het op aan
Versie laatst bewerkt op 26/09/2018